moje ulubione książki
Pamiętam, jak mój polonista w szkole podstawowej mawiał, że człowiek każdy wykształcony powinien przeczytać... - i tu wymieniał tytuły trzech ksiąg, których jednak nie przytoczę, gdyż z czasem doszedłem do wniosku, że jakkolwiek pozostał dla mnie autorytetem, to w tym się z nim nie zgadzam.
W języku naszym funkcjonuje podobne do wyżej wspomnianej myśli powiedzenie: tę książkę każdy powinien przeczytać. Niestety, takie powiedzenie miało może sens w czasach starożytnych, no może jeszcze w średniowieczu. Teraz, gdybyśmy zaczęli układać listę lektur, które przydałyby się każdemu, gdyż życie każdego stałoby się pod ich wpływem pełniejsze, szczęśliwsze, lepsze, to wkrótce by się okazało, że nawet mistrz szybkiego czytania nie zdołałby strawić choćby ułamka stworzonej przez nas listy przez wiele setek lat.
Ta konkluzja z jednej strony stawia nas, którzy chcemy czytać dobre rzeczy, w trudnej sytuacji, gdyż wiemy, iż nigdy nie spoczniemy, nigdy nie zaspokoimy naszego głodu. Z drugiej strony każe nam tym większą uwagę zwrócić na oszczędność czasu, na to by go nie wypełniać lekturą książek mniejszej wartości lub zgoła bez wartości żadnej. Stąd właśnie pomysł tej strony.
Znajdziecie tutaj książki które sam przeczytałem, które zdecydowanie uznałem za godne polecenia, i które krótko opisałem. Oczywiście, jak wszystko poza naukami ścisłymi, tak i oceny moje są subiektywne. Mają jednak jedną zaletę w porównaniu do list bestsellerów, reklam i innych podobnych źródeł, z których czerpiemy informacje przed wyborem następnego czytadła, iż ja nie jestem zainteresowany w wywyższeniu jednych książek nad inne, jeśli nie są po prostu w mojej ocenie lepsze. Nie piszę ich, nie drukuję i nie mam żadnego pisarza w rodzinie ani wśród przyjaciół. W przeciwieństwie do oficjalnych (czytaj zwykle płatnych, co aż nazbyt często przekłada się na uczciwość osądów) recenzentów, mogę szmirę nazwać po imieniu i chwalić tylko to, co autentycznie uważam za świetne.
Lista, którą tu znajdziecie, nie jest podzielona na wiedzę i rozrywkę. Dobrze napisana książka zawsze jest jakąś formą rozrywki dla naszego umysłu, nawet jeśli ma nieść wiedzę. Podobnie, nawet lektura typowo rozrywkowa, jak powieść kryminalna, romans czy fantasy, zawsze jakąś wiedzę niesie, jeśli jest naprawdę dobra w swej klasie.
Trudno jest porównać wartość dwóch książek, zwłaszcza jeśli są to różne gatunki literatury lub przedział czasowy pomiędzy ich powstaniem jest znaczny. Nieraz dopiero po latach stwierdzamy, że ta czy inna książka zmieniła nasze poglądy lub życie. Z tego powodu nie układam tu żadnego rankingu, a trzymam się porządku alfabetycznego tytułów i zapewniam Was jednocześnie, że każda z tych książek warta jest przeczytania.
Wasz Andrew
- 1974 (Nineteen Seventy Four) - David Peace
- AKCJA OCALENIE (Ratlines: How the Vaticans Nazi networks betrayed western intelligence to the Soviets) - Mark Aarons John Loftus
- AKWARIUM (АКВАРИУМ) - Wiktor Suworow (Виктор Суворов); właściwie Władimir Bogdanowicz Riezun (Владимир Богданович Резун)
- ANIOŁ Z MISSISIPI (Turning Angel) - Greg Iles
- APSARA - Marek L.Litmanowicz
- ARCHIWUM NEPTUNA - Jerzy Miciński
- ARYTMIA (Flimmer) - Anne & Even Holt
- AŻ GNIEW TWÓJ PRZEMINIE (Till dess din vrede upphör) - Asa Larsson
- BIAŁA LWICA (Den vita lejoninnan) - Henning Mankell
- BRACTWO BANG BANG (The Bang-Bang Club) - Greg Marinovich, João Silva
- CESARZ - Ryszard Kapuściński
- CHIŃCZYK (Kinesen) - Henning Mankell
- CIENKA CZERWONA LINIA (The thin Red Line) - James Jones
- COMEDIA INFANTIL - Henning Mankell
- COQ ROUGE (Coq Rouge) - Jan Guillou
- CÓRKA MARNOTRAWNA (The Prodigal Daughter) - Jeffrey Archer
- CYBERNETYKA I CHARAKTER - Marian Mazur
- DIUNA (Dune) - Frank Herbert
- DROGA DO JEROZOLIMY (Vägen till Jerusalem) - Jan Guillou
- DZIEDZICTWO RYCERZA ARNA (Arna Arvet efter Arn) - Jan Guillou
- DZIEJE LICZBY CZYLI HISTORIA WIELKIEGO WYNALAZKU (Les chiffres ou l'histoire d'une grande invention) - Georg Ifrah
- EDEN - Stanisław Lem
- EFEKT LUCYFERA. DLACZEGO DOBRZY LUDZIE CZYNIĄ ZŁO? (The Lucifer Effect. How Good People Turn Evil) - Philip Zimbardo
- FAŁSZYWA TOŻSAMOŚĆ (Assumed Identity ) - David Morrell
- FAŁSZYWY ALARM (Wolf Cry) - Tami Hoag
- FESTUNG BRESLAU - Marek Krajewski
- GLINIANA BIBLIA (La Biblia De Barro) - Julia Navarro
- GOMORRA - Roberto Saviano
- GRA ENDERA (Ender's Game) - Orson Scott Card
- GRA O TRON (A Game of Thrones) - George R. R. Martin
- KANE I ABEL - Jeffrey Archer
- KANON FOTOGRAFII. W POSZUKIWANIU INDYWIDUALNEGO STYLU (The Art of Photography. An Approach to Personal Expression) - Bruce Barnbaum
- KOD LEONARDA DA VINCI (The Da Vinci Code) - Dan Brown
- KRÓLESTWO NA KOŃCU DROGI (Riket vid vägens slut) - Jan Guillou
- KRAWA BLIZNA (The Wire in the Blood) - Val McDermid
- KRYSTYNA CÓRKA LAVRANSA (Kristin Lavransdatter) - Sigrid Undset
- KRZYŻOWCY - Jan Guillou
- KSIĄŻKA O FOTOGRAFOWANIU - Andrzej A. Mroczek
- KSIĄŻKI WYBRANE
- KSIĘŻYC W NOWIU (New Moon) - Stephanie Meyer
- LAMUS CIEKAWOSTEK - Marian Kozłowski
- LONDYŃSKI BULWAR (London Boulevard) - Ken Bruen
- ŁUK TRIUMFALNY (Arc de Triomphe) - Erich Maria Remarque
- MĘŻCZYŹNI, KTÓRZY NIENAWIDZĄ KOBIET (Män som hatar kvinnor) - Stieg Larsson
- NA ZACHODZIE BEZ ZMIAN - Erich Maria Remarque
- NIEŚMIAŁOŚĆ (Shyness: what it is, what to do about it) - Philip G. Zimbardo
- NIEUGIĘTY (On The Brinks) - Sam Millar
- NIEZWYKŁE OKRĘTY - Jan Piwowoński
- NOWY WSPANIAŁY ŚWIAT (Brave new world) - Aldous Huxley
- OCZYSZCZENIE (Очищение) - Wiktor Suworow
- ODPŁATA (The Retribution) - Val McDermid
- OGNIEM I MIECZEM - Henryk Sienkiewicz
- OGRÓD KOŚCI (The Bone Garden) - Tess Gerritsen
- OKIEM PSA - John Fisher
- OSTATNIA REPUBLIKA (Последняя республика) - Wiktor Suworow
- OSTATNIE KUSZENIE (The Last Temptation) - Val McDermid
- OTWARTE RANY (Broken Skin) - Stuart MacBride
- PAN SAMOCHODZIK I TEMPLARIUSZE - Zbigniew Nienacki
- PANIENKI MADAME CLEO (Madame Cleo Girls) - Lucianne Goldberg
- PARADOKS CZASU (The Time Paradox: The New Psychology of Time That Can Change Your Life) -Philip Zimbardo, John Boyd
- PETER SIMPLE (Peter Simple) - Frederick Marryat
- POLE KRWI (The Field of Blood ) - Denise Mina
- POTOP - Henryk Sienkiewicz
- POZWÓL, ŻE CI OPOWIEM... - Jorge Bucay
- PRZED ŚWITEM (Breaking Dawn) - Stephenie Meyer
- PRZEZ WOJENNĄ ZAWIERUCHĘ (Ржевская мясорубка. Время отваги. Задача - выжить!)- Boris Gorbaczewski
- RAJ (Paradiset) - Liza Marklund
- RASA DRAPIEŻCÓW - Stanisław Lem
- RĘKA MISTRZA (Duma Key) - Stephen King
- ROTMISTRZ - Marian Zacharski
- RYCERZ ZAKONU TEMPLARIUSZY (Tempelriddaren) - Jan Guillou
- SAGA O "ŁUPASZCE" - Tomasz Strzembosz
- SAMOBÓJSTWO (Cамоубийство) - Wiktor Suworow
- SĄSIAD (The Neighbor) - Lisa Gardner
- SIŁA CZASU (The Time Cure: overcoming PTSD with the New Psychology of Time Perspective Therapy) - Philip G. Zimbardo, Richard M. Sword, Rosemary K.M. Sword
- SKARBY PRZESZŁOŚCI (Remember When) - Nora Roberts
- STOWARZYSZENIE UMARŁYCH POETÓW (Dead Poets Society) - Nancy H. Kleinbaum
- STRAŻNICY BEZPRAWIA (The Guards) - Ken Bruen
- SYMFONIA ŚMIERCI (Orchestrated Death) - Cynthia Harrod-Eagles
- SYNOWIE FORTUNY (Sons of Fortune) - Jeffrey Archer
- ŚCIEŻKI CHWAŁY (Paths of Glory) - Jeffrey Archer
- ŚWIAT JEST PEŁEN CHĘTNYCH SUK - Jacek Piekara
- TAJNA SANKCJA (Secret Sanction) - Brian Haigh
- TERRORYSTA NA ZAMÓWIENIE (Den demokratiske terroristen) - Jan Guillou
- TRUJĄCY OGRÓD (Beneath the Bleeding) - Val McDermid
- TORQUEMADA - Jerzy Cepik
- WIERNY SZPIEG (The Faithful Spy) - Alex Berenson
- WIĘZIEŃ NIEBA (El Prisionero del Cielo) - Carlos Ruiz Zafón
- WRÓG WROGA (Fiendens fiende) - Jan Guillou
- WYBÓR ZOFII (Sophie’s Choice) - William Styron
- WYCZYNY NIEZRÓWNANEGO HODŻY NASREDDINA - Idries Shah
- WYROK - Mariusz Zielke
- WYSPA SKAZAŃCÓW (Shutter Island) - Dennis Lehane
- Z PRZEJMUJĄCEGO ZIMNA (The Spy Who Came in from the Cold) - John Le Carre
- ZABIĆ DROZDA (To Kill a Mocingbird) - Nelle harper Lee
- ZAĆMIENIE (Eclipse) - Stephenie Meyer
- ZAPOMNIANY ŻOŁNIERZ (Le Soldat Oublié) - Guy Sajer
- ZIMNY POKÓJ (Dark Blood) - Stuart MacBride
- ZŁO (Ondskan) - Jan Guillou
- ZŁOTY ESZELON (Золотой Эшелон) - Wiktor Suworow
- ZMIERZCH (Twilight) -Stephenie Meyer
- ZNACZY KAPITAN - Karol Olgierd Borchardt
- ŻĄDZA KRWI (The Torment of Others) - Val McDermid
- ŻYCIE NIEWŁAŚCIWIE UROZMAICONE - Kazimierz Leski
znalazłem kilka pozycji, które również uwielbiam mmm ;) Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńJuż się bałem, że na liście nie znajdę żadnej z książek, które dotychczas przeczytałem. Ale nie było tak źle! Doliczyłem się ośmiu pozycji.
OdpowiedzUsuńDo listy, tak od siebie, dorzuciłbym między innymi:
"Oddział chorych na raka" - A. Sołżenicyn
"Jasper Jones" - C. Silvey
"Barbarzyńskie zaślubiny" - Y. Queffélec
"Cząstki elementarne" - M. Houellebecq
"Niewidzialny człowiek" - R. Ellison
"Inny kraj" - J. Baldwin
"Głosy z ulicy" - P. K. Dick
"Mefisto" - K. Mann
"Książka dla Manuela" - J. Cortázar
"Kosmos" - W. Gombrowicz
"Pożegnanie jesieni" - Witkacy
"Szpital przemienienia" - S. Lem
Dzięki za dodanie swoich pozycji. O większości tych książek już słyszałem, ale nie czytałem, więc sam dodać nie mogłem :)
UsuńSaga 'Zmierzch'?Jestem zaskoczona :)
OdpowiedzUsuńPrzeczytaj recenzje po kolei (poczynając od pierwszej powieści z cyklu). Starałem się wyjaśnić co i dlaczego :)
Usuń